Tandkød recession – processen, hvor tandhalsen er afdækket er et problem, der plager mange patienter. Det kosmetiske problem, der skifter udseendet af tandkødet, da tandet i dette tilfælde af hvilket recession er tilstede ser ud til at være længere end de andre nærliggende, så flere problemer opstår her. Recession er grunden for øget overfølsomhed af tænderne for det termiske faktor i medfølge af kold mad. Roden af tanden, der har ingen naturlige beskyttelse fra tandkødet har en sandsynlighed for at få karies. I nogle ekstreme tilfælde kan recession endda medføre til et betændelses tilstand af tand pulp, hvilket resultere i at udføre en nødvendigt rodbehandling.

Korrekt tandbørstnings teknikker forhindre dental plak fra at samle sig er den mest værdifulde nøgle her. Vi er tit ringet op af patienter, der har hørt om det i tv reklamer, som afslørede at tandhals kan behandles som en af de første symptomer på periodontal sygdom – dette er helt klart sandt, men recession kan også forekomme hos unge mennesker, der tager stor pleje af deres tænder. Men når de børster deres tænder, så bruger de for mange kræfter. Sådanne forkerte vaner kan også lede til mekaniske skader på tandkødet, der efterfølgende vil lede til recession.

Hvis din tandbørste ligner en fejemaskine/kost en uge efter du har købt den, så kommer du helt sikkert til at have problemer med dit tandkød i fremtiden. Vores tandplejer Dr. Stawska kan hjælpe dig og hun kan også vise dig de fejl, som du begår ved tandbørstning. Men når din tandhals er synlig, så husk at intet påfyldning er muligt her. Dine venner taler nok om det – igen det skete med mig. En påfyldning faldte ud af min tandhals. Jeg er nød til at besøge tandlægen – det er helt almindeligt, da påfyldning løser virkelig ikke problemet. De skjuler det bare og med tiden beskytte tanden for at blive overfølsom.

Det er ikke kun symptomerne der skal behandles, men årsagen for det skal også fjernes. Dermed kan vores periodontist udfører mikro-genbygning operation og målet, hvilket er at genopbygge og fortykke tandkød kanten. Selve procedure er meget præcis. Det udføres ved at bruge lokal bedøvelse. Omplacering af tandkødet er ofte ikke nok. Det der sker ofter er, at den manglende væv er transplateret fra ganen. Behandlingen af årsagerne for recession er oftes suppleret med tandregulering eller protese terapi.